Psychosomatiek

Onze fysiotherapeut Margreet Eerelman kan u helpen bij onbegrepen lichamelijke klachten.

Bijvoorbeeld klachten zoals:

• Vermoeidheid
  • Onbegrepen pijnklachten (nek en lage rug)
  • Duizeligheid en hoofdpijn
  • Spier- en gewrichtspijn
  • Benauwdheid, hartkloppingen of druk op de borst.

Zoals bekend is er een nauwe relatie tussen lichaam en geest. Beiden zijn met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar continu. Zo kun je bijvoorbeeld door lichamelijke pijn, geestelijk niet lekker in je vel zitten en psychische problemen krijgen. Dan valt te denken aan een depressie of burn out.

Maar omgekeerd gebeurt ook. Onverwerkte emoties vanwege het verlies van een dierbare, langdurige stress door werkdruk, aanhoudende spanning door relatieproblemen, angsten en trauma’s kunnen je dusdanig uit balans brengen en uiteindelijk een weerslag hebben op je lichamelijke gezondheid.

Het doel van de therapie kan zijn:

• Inzicht krijgen in de oorzaak van de klacht en de factoren die mogelijk de klachten in stand houden.
  • Aanleren van ontspanning en bewust worden van de adem.
  • Het opvoeren van de belastbaarheid door gerichte langzaam toenemende fysieke belasting.
  • Het verfijnen van het gezonde lichaamsgevoel en lichaamsbewustwording.
  • Het aanvoelen en leren respecteren van grenzen, zowel lichamelijk als emotioneel.
  • Beeldvorming met betrekking tot ziektebeleving en dagelijks functioneren.
  • Het stimuleren van gedragsverandering om op een andere manier om te gaan met klachten.